Zarzewie. I Letnia Szkoła Studia Kokyu
Warsztaty prowadzone przez Przemysława Błaszczaka i Joannę Kaczmarek
I Letnia Szkoła Studia Kokyu to siedem dni intensywnego treningu fizycznego i głosowego skoncentrowanego na odnalezieniu/zbudowaniu obecności aktora-performera w zespole, rozbudzeniu wewnętrznej energii i kreatywnej wyobraźni w pracy z ruchem, głosem, słowem i pieśnią. Szkoła będzie miała charakter intensywnej pracy fizycznej i wokalnej, na którą należy się odpowiedzialnie przygotować.
Prowadzący, Joanna Kaczmarek i Przemysław Błaszczak, są doświadczonymi performerami i pedagogami teatru, liderami Studia Kokyu. Pogłębiając swoją praktykę i nieustanne poszukiwania, poprowadzą uczestników warsztatów przez tę głęboką indywidualną i wspólną podróż artystyczną do tlącego się zarzewia.
Zarzewie. Miejsce, w którym coś się zaczyna tlić. Miejsce, w którym jestem dziś, ja, mój oddech, moje ciało, mój głos. By z zarzewia mógł powstać ogień, który ogrzeje dom, potrzebne są uwaga, troska, dbałość, koncentracja i wysiłek. I czas. Zarzewie może być okazją do podjęcia próby zatroszczenia się o ten początek, centrum. Powód rozpoczęcia ruchu, wzięcia oddechu, wydania z siebie dźwięku.
Elementy pracy:
- trening Kokyu – trening wypracowany w ramach prowadzonej przez Przemysława Błaszczaka ścieżki w Studiu Dwóch Ścieżek – precyzyjna struktura pozwalająca skoncentrować się na ruchu i oddechu w ich jedności, służąca budowaniu koncentracji oraz wzmocnieniu ciała i przygotowaniu do pracy z głosem;
- stado – bieg na kontakt – służy budowaniu grupy, podstawowy poziom tej praktyki nazywamy strojeniem; budzi globalne słuchanie całego ciała, wymaga uważności i bycia w obecnym momencie;
- trening partnerski – praca zarówno nad elementami akrobatycznymi w partnerowaniu, jak i na subtelnych relacjach związanych z podążaniem/prowadzeniem, komunikacją przez dotyk oraz relacjami poprzez inne fizyczne kanały komunikacji;
- elementy aikido – japońskiej sztuki walki, opierającej się na idei wykorzystania i przekierowania energii, jaką otrzymujemy od atakującego. Będziemy pracować zarówno z elementami treningu fizycznego, jak i pracy z bronią – bokkenem i jō – japońskim drewnianym mieczem i kijem;
- Voice In Progress – autorski program badawczy łączący w sobie techniki uwalniania głosu poprzez intensywną pracę z oddechem, świadomością ciała i wyobraźnią (praca oparta na elementach metod Kristin Linklater, Emmy Bonnici, nauczycieli Roy Hart Theatre);
- oddech–głos–śpiew — odnowienie właściwych nawyków w pojmowaniu swojego głosu jako narzędzia komunikacji, jego funkcjonowania i możliwości w życiu codziennym oraz na scenie;
- rezonatory/wibracje — wprowadzenie głosu w przestrzenie rezonacyjne ciała, rozwibrowanie ich w brzmieniu indywidualnym i we współbrzmieniu;
- „Harmonia Wspólnego Śpiewu” – praktyka spotkania się w wielogłosowej pieśni jako otwarcie kanału indywidualnej ekspresji dla improwizacji oraz doświadczenia zespołowego przeżywania spędzanego czasu we współbrzmieniu, wspólnym opowiadaniu historii, znikaniu w jedności harmonicznej;
- improwizacja i tworzenie struktur głosowo-ruchowych, mogących posłużyć jako materiał do pracy scenicznej.
Trening fizyczny ma na celu obudzić świadomość potencjału ruchowego uczestników i wewnętrznego widzenia i słyszenia siebie/partnera/zespołu. Trening głosowy i praca z pieśniami posłużą jako narzędzia komunikacji w codziennym życiu. Leśna baza Instytutu Grotowskiego w Brzezince sprzyja zatopieniu się w ciszy wśród otaczającej natury – lasów, jezior, leśnych strumyków, w oddaleniu od miejskiego hałasu. Cisza stwarza możliwość przyjrzenia się sobie i usłyszenia siebie, bycia tu i teraz.
Warsztaty adresowane są do wszystkich zainteresowanych ruchem, śpiewem, tańcem, sztuką aktorską i działaniami parateatralnymi, zarówno dla początkujących, jak i zawodowych performerów chcących doskonalić swoje umiejętności.
12–18/08/2019 {poniedziałek–niedziela}
Brzezinka, leśna baza Instytutu Grotowskiego
W językach polskim i angielskim


