Fundacja Zarzewie © Wszelkie prawa zastrzeżone.

Halo?

Premiera spektaklu Studia Kokyu

14–16.03.2019, 19.00

Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium

Spektakl Halo? stanowi podsumowanie prawie dwuletniego okresu badań i pracy studyjnej. W przedstawieniu nie używamy ani bogatej scenografii, ani nowych technologii. Sercem i jedynym medium tego teatru jest aktor ze swoimi umiejętnościami. Halo? to pytanie o pamięć, odpowiedzialność za znajomość historii i tworzenie przyszłości.

W spektaklu, inspirowanym książkami Święto wiosny Modrisa Eksteinsa, Wojna umarła, niech żyje wojna Eda Vulliamy’ego, Wojna nie ma w sobie nic z kobiety i Ostatni świadkowie Swietłany Aleksijewicz, Dziennik Wacława Niżyńskiego, śledzimy XX wiek jako nieskończony korowód wojny i przemocy, który dociera do XXI wieku w ostatnich akordach wojny na Bałkanach, by otworzyć nowe tysiąclecie koszmarem terroryzmu i wojny z nim. Opowieść rozpisana na siedem aktorek stawia sobie za cele zmianę perspektywy, zredefiniowanie tego, co w wojnie męskie i żeńskie, przemieszanie losów i zwyczajowo przypisanych ról. Podjęliśmy próbę „uczynienia” spektaklu rozbitym, popękanym lustrem, w którym odbija się dzisiejsze społeczeństwo.

 

Język: polski

Premiera: 14 marca 2019, Instytut im. Jerzego Grotowskiego

Czas trwania: 60 min

Prowadzenie projektu:

Anita Szymańska ukończyła kierunek European Theatre Arts na uczelni Rose Bruford w Londynie. Po pięciu latach pobytu za granicą, gdzie miała zaszczyt i przyjemność pracować z nauczycielami z m.in.: Guildhall School of Music and Drama (Londyn), Eòlia Escola Superior d’Art Dramàtic (Barcelona), Stella Polaris (Norwegia), postanowiła wrócić do Polski, by tu kontynuować swój rozwój. Od października 2019 roku współpracuje ze Studiem Kokyu.

Marie Walker to brytyjsko-polska aktorka i absolwentka Rose Bruford College w Londynie. Rozpoczęła swoją pracę w Instytucie Grotowskiego w Studio Kokyu, gdzie w latach 2019–2024 kontynuowała badania nad treningiem performerów opartym na sztuce walki aikido i pieśni polifonicznej.

Jest współautorką i aktorką spektakli Studio Kokyu: „I come to you River: Ophelia Fractured” (2020–2023) i „Akcja Medea” (2022–2024). Wzięła udział w spektakl Teatru ZAR „Back to Becket” (2022) oraz „Pokojówki” (2024) w reżyserii Jarosława Freta.

Pracuje również jako pedagog i współprowadziła warsztaty w ramach programów edukacyjnych Studio Kokyu oraz, współprowadzi warsztaty „Voices of Chorus”, oparte na treningu zespołowym i pieśni polifonicznej. Uprawia tradycyjną sztukę walki Aikido – w Dojo Wrocław Aikikai, pod opieką Sensei Piotra Masztalerza (6. Dan).

Obecnie kontynuuje swoją pracę jako aktorka i praktykantka, eksplorując praktyki znalezione w sztuk walki, ruchu i tradycyjnej pieśni w celu uwolnienia psychofizycznych możliwości performerów.

Martine Vrieling van Tuijl jest brytyjską i holenderską aktorką i artystką. Współpracowała z Tess Denman-Cleaver przy projekcie Project R-hythm, prowadząc badania nad praktyką performansu „krajobrazowego” (landscape performance). W 2019 roku, po ukończeniu kursu Projekt A w Newcastle Theatre Royal, przeprowadziła się do Polski i podjęła współpracę z Przemysławem Błaszczakiem w Studiu Kokyu. Jest współtwórczynią spektaklu I Come to You River: Ophelia Fractured oraz występowała w jego pierwszej wersji.

Przemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser i pedagog. Od 1995 jest związany z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego  (do 2006 – Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych). W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła, a od 2004 do 2019 w Teatrze ZAR. W latach 2012–2019 współpracował z Theodorosem Terzopoulosem i kształcił się w zakresie jego autorskiej metody treningu aktorskiego. Od 2005 uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 3 dan fukushidoin) pod okiem sensei Piotra Masztalerza 6 dan. W 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi (uczeń) u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w dojo Na Grobli Aikikai, które założył i które jest częścią stowarzyszenia Birankai Polska. W 2005 przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, gdzie trenował shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate. Założyciel i lider Studia Kokyu. Pomysłodawca, twórca i kurator festiwalu „Sakura. Wrocławskie dni japońskich inspiracji”.

Adrian Jackowski jest animatorem, artystą wizualnych efektów specjalnych w filmie i twórcą mediów mediach interaktywnych. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych. Autor licznych opraw multimedialnych w spektaklach operowych i koncertach eksperymentalnych. W autorskich projektach łączy technologie proceduralne do cyfrowego przetwarzania obrazu z materiałami wideo i grafiką komputerową. Obecnie związany z Instytutem Grotowskiego. Niedawno rozpoczął współpracę ze Studiem Kokyu.

Realizatorzy:

Reżyseria, scenariusz, scenografia, światła, koordynacja projektu: Przemysław Błaszczak

Dobór i opracowanie muzyki: Joanna Kaczmarek, Przemysław Błaszczak, przy współpracy Marty Horyzy i Damiana Borowca

Przygotowanie wokalne i materiałów muzycznych: Joanna Kaczmarek, Marta Horyza

Choreografia: Przemysław Błaszczak, Joanna Gruntkowska, przy współpracy Karoliny Brzęk

Konsultacja choreograficzna: Madi Rostkowska

Konsultacja dramaturgiczna: Anna Duda

Kostiumy: Ala Savashevich

Występują: Joanna Gruntkowska, Marta Horyza, Joanna Kacperak, Joanna Kaczmarek, Joanna Krawczyk, Monika Niedźwiedzka, Kate Ryan

Produkcja: Fundacja Zarzewie

Partner: Instytut im. Jerzego Grotowskiego