Sprawdź nas:
  1. pl
  2. en
  1. pl
  2. en

 

 

 

 

Program Edukacyjno - badawczy 

Intensywny 3 miesięczny program studia Kokyu. Edycja jesień 2021 i wiosna 2022

Program badawczo-edukacyjny 2021/22. Przedmiotem badań Studia Kokyu w sezonie 2021/22 jest pogłębione pytanie o rolę  fizycznego i wokalnego treningu performera. Obszar poszukiwań niezmiennie wyznaczają z jednej strony narzędzia teatru fizycznego, techniki wokalne, ze szczególnym uwzględnieniem metody Kristin Linklater, z drugiej zaś trening aikido w swej oryginalnej, klasycznej formie szkoły Birankai. Głównymi zadaniami programu badawczego są eksploracja praktyk mieszczących się w tych ramach oraz próba dokonania ich kreatywnej syntezy, która być może wskaże nową perspektywę pracy. Program w założeniu stanowi kontynuację badań podjętych przez Przemysława Błaszczaka w ramach programu BodyConstitution – najpierw w Studiu Dwóch Ścieżek, a następnie w Studiu Kokyu, prowadzonym wspólnie z Joanną Kurzyńską.

Głównymi celami treningów Studia są: głębokie, źródłowe spotkanie z praktyką aikido, badania w obszarze głosu (jego uwolnienia i wzmocnienia) oraz uważna praca laboratoryjna inspirowana tymi doświadczeniami. W celu rozpoznania możliwości praktykowania siebie w działaniu, przy użyciu narzędzi pochodzących z proponowanych domen pracy, chcielibyśmy postawić – na poziomie praktyki – pytanie o pracę performera nad sobą. To działanie pomiędzy precyzyjną formą a improwizacją, pomiędzy tradycją a kreacją. 

W nadchodzącym sezonie chcielibyśmy zaproponować model uczestnictwa składający się z intensywnych dwutygodniowych sesji pracy zamkniętych w około  trzymiesięcznym kursie. Każdy miesiąc to 12 dni pracy odbywających się w godz. 9:00–16:00, od poniedziałku do soboty (niedziele wolne). W jednym kursie zaplanowane będą 3 sesje, z czego ostatnia zakończona pokazem pracy w Instytucie im. J. Grotowskiego we Wrocławiu.

W ramach sesji poruszone zostaną:
 
• trening Kokyu – trening pozwalający skoncentrować się na ruchu i oddechu w ich jedności, służący budowaniu koncentracji oraz wzmocnieniu ciała i przygotowaniu do pracy z głosem;
• stado – bieg na kontakt – służy budowaniu grupy, podstawowy poziom tej praktyki nazywa się strojenie; budzi globalne słuchanie całym ciałem, wymaga uważności i bycia w obecnym momencie;
• trening partnerski – praca zarówno nad elementami akrobatycznymi w partnerowaniu, jak i nad budowaniem subtelnych relacji związanych z podążaniem/prowadzeniem, komunikacją przez dotyk oraz innymi fizycznymi kanałami komunikacji;
• trening zespołu - trening motywujący globalne słuchanie, świadomość przestrzeni względem partnerów, uważność i obecność, które staną się fundamentem do budowania scen oraz pracy nad pieśnią/monologiem
• elementy aikido – japońskiej sztuki walki, opierającej się na idei wykorzystania i przekierowania energii, jaką otrzymuje się od atakującego. Praca zarówno z elementami treningu fizycznego, jak z bronią: bokkenem i jō – japońskim drewnianym mieczem i kijem;
• Uwolnij swój głos wg Kristin Linklater - przejście przez pierwsze kroki metody w celu odbudowania pierwotnego kontaktu z głosem oraz stworzenie podstaw do dalszej eksploracji głosu w mowie i śpiewie
• rezonatory/wibracje – wprowadzenie głosu w przestrzenie rezonacyjne ciała, rozwibrowanie ich w brzmieniu indywidualnym i we współbrzmieniu;
• Harmonia Wspólnego Śpiewu – praktyka spotkania się w wielogłosowej pieśni jako otwarcie kanału indywidualnej ekspresji dla improwizacji oraz doświadczenia zespołowego przeżywania spędzanego czasu we współbrzmieniu, wspólnym opowiadaniu historii, znikaniu w jedności harmonicznej;
• głos-tekst-pieśń-opowieść - unikalna propozycja pracy nad materiałem w oparciu o codzienny trening ciała i głosu; posługiwanie się słowem/pieśnią w celu pogłębienia wolności głosu i wyobraźni, wsłuchanie się w opowieść, która tworzy się samoistnie, nie jako koncept, poprzez harmonijne połączenie elementów obecności aktora/performera w przestrzeni, z partnerami; ożywienie tekstu/pieśni ku strukturze
• improwizacja i tworzenie struktur głosowo-ruchowych, mogących posłużyć jako materiał do pracy scenicznej.

 

W ramach kursu każdy z uczestników będzie mógł odbyć indywidualna sesję pracy z głosem prowadzoną przez Joannę Kurzyńską.

Sesje treningowe prowadzone będą przez Joannę Kurzyńską i Przemysława Błaszczaka oraz aktorki Studia Kokyu 

PROWADZĄCY

Joanna Kurzyńska jest wrocławianką, absolwentką Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie skrzypiec. Pracuje jako aktorka, piosenkarka, multiinstrumentalistka, kompozytorka i pedagożka.

 

Przemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser, pedagog, od 1995 roku związany z Instytutem Grotowskiego (do 2007 Ośrodkiem Grotowskiego).

 

 Więcej   

 Więcej   

Marie Walker jest brytyjską aktorką, absolwentką Rose Bruford College w Londynie. Współpracuje ze Studiem Kokyu od września 2019

 

HARMONOGRAM

Proponowane terminy

 

edycja jesień 2021

I sesja 18-23 X, 25-30 X

II sesja 8-13 XI , 15-20 XI

III sesja29 XI-4 XII, 6-11 XII

 

Proponowane terminy

 

edycja wiosna 2022

I sesja 9-14 V, 16-21 V

II Sesja 30V- 4VI, 6VI-11VI

III sesja 20-25 VI, 27 VI -2 VII

 

KOSZT I ZAPISY

Cena za kurs:

4000 zł przy wpłacie za całość lub w trzech ratach po  1200 pln - 4600

Opłata dotyczy uczestnictwa w programie i nie podlega zmianie w przypadku nieobecności na sesji. 

 

 Więcej