Fundacja Zarzewie © Wszelkie prawa zastrzeżone.

Kokyu

Japońskie słowo „kokyu” w nazwie składa się z dwóch znaków kanji. Pierwszy z nich oznacza wołanie, zapraszanie, przywoływanie, drugi – wdech, przywoływanie wdechu. Z kolei w Aikido „kokyu” to nazwa grupy technik, którą tłumaczy się jako praktykowanie oddechu. Kokyu to także rodzaj tradycyjnego japońskiego instrumentu strunowego. To wreszcie nazwa treningu, który został wypracowany przez Przemysława Błaszczaka w ramach prowadzonej w latach 2013–2016 ścieżki treningowej w Studiu Dwóch Ścieżek. Jest to precyzyjna struktura, pozwalająca skoncentrować się na ruchu i oddechu w ich jedności, służąca budowaniu koncentracji oraz wzmocnieniu ciała i przygotowaniu do pracy z głosem.

Studio

Studio Kokyu to przede wszystkim miejsce praktyki. Nasza działalność istnieje w wymiarach zarówno artystycznym jak i edukacyjno-badawczym. Pracy Studia przyświeca idea laboratorium teatralnego: badamy nasze intuicje, dotychczasowe doświadczenia oraz narzędzia. Bardzo istotną kwestią jest dla nas etos zespołu teatralnego, dzielącego się swoimi doświadczeniami, nawzajem edukującego, biorącego na siebie odpowiedzialność za poszczególne linie pracy. Zespół widzimy jako twór, który w perspektywie kilkuletniej, regularnej praktyki pozwala na wypracowanie zarówno własnego języka, jak i metodyki pracy.

Kluczowymi zagadnieniami dla Studia Kokyu pozostają trening i praktyka. Staramy się je zrozumieć, poruszając się w obszarze treningu aktora w jego aspekcie fizycznym, wokalnym oraz mentalnym a doświadczeniem płynącym z praktyki japońskich sztuk walki, zwłaszcza Aikido. W centrum naszego zainteresowania pozostaje aktor działający i związane z jego osobistą techniką zagadnienia obecności, świadomości, pełnej gotowości i otwartości. Te elementy prowadzą do stanu, gdy ciało-umysł funkcjonuje niczym perfekcyjnie nastrojony instrument, w pełni gotowy na zanurzenie w  procesie kreatywnym. 

Impulsem do powstania Studia Kokyu była praca nad spektaklem Witaj w moim domu. Medytacje o kobiecie z wydm (premiera 18 września 2016, Instytut im. Jerzego Grotowskiego). Podjęte w ramach tej realizacji pytania i wątki, rozwijane w kolejnych latach, zaowocowały zarówno licznymi otwartymi sesjami warsztatowymi, jak i premierą spektaklu Halo? (premiera 14 marca 2019, Instytut im. Jerzego Grotowskiego).  Późniejsze spektakle:

I come to You River – Ophelia Fractured

Działanie Medea

Działanie Trinity – The Letter 

konsekwentnie były wynikiem i świadectwem  prowadzonych aktualnie w Studiu badań.

Założyciel i lider Studia Kokyu

Przemysław Błaszczak – aktor, reżyser i nauczyciel aikido (3 dan fukushidoin) od ponad 20 lat związany z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego (wcześniej – Ośrodkiem Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego).

Swoją pracę zawodową rozpoczął w uznanych zespołach: Teatru Pieśń Kozła i Teatru ZAR. Oprócz kariery aktorskiej jest certyfikowanym nauczycielem metody Theodorosa Terzopoulosa. W Studio Kokyu rozwinął własną praktykę, która porusza się pomiędzy zagadnieniem  treningu fizycznego aktora,  praktyką Aikido, technikami oddechowymi i głosowymi związanymi z japońskimi sztukami walki oraz metodą pracy Theodorosa Terzopoulosa. Celem i wynikiem tych poszukiwań i przecięć  jest pozostający w ciągłym sprawdzaniu i dopracowywaniu własny system pracy z aktorem/performerem jako autonomicznym twórcą. 

Działający

Twórcy związani ze Studiem Kokyu biorą aktywny udział w dyskusji na temat kierunków rozwoju i badań nad treningiem aktorskim, uczestnicząc m.in. w międzynarodowych konferencjach i sympozjach, a także prowadząc regularne treningi i kilkudniowe sesje warsztatowe. Obecnie wiodącym projektem Studia Kokyu jest Praktykowanie Działania.  Artystyczno-edukacyjne przedsięwzięcie rozpoczęło się w styczniu 2024 roku. Celem projektu jest gromadzenie doświadczenia z lat 2016–2023, ze szczególnym naciskiem zagadnienia praktyki i pracy wewnątrz precyzyjnej struktury.  

Studio Kokyu, powołane do istnienia przez Fundację Zarzewie, od samego początku jest ściśle związane z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu i działa w ścisłej z nim współpracy, wypełniając cele programowe. Działalność Studia Kokyu możliwa jest dzięki wsparciu i opiece Instytutu Grotowskiego oraz Wydziału Kultury Miasta Wrocław.