Program badawczo-edukacyjny Studia Kokyu. Edycja jesienna 2021
Przedmiotem badań Studia Kokyu w sezonie 2021/2022 jest pytanie o rolę fizycznego i wokalnego treningu performera. Obszar poszukiwań niezmiennie wyznaczają z jednej strony narzędzia teatru fizycznego, techniki wokalne, ze szczególnym uwzględnieniem metody Kristin Linklater, z drugiej zaś trening aikido w swej oryginalnej, klasycznej formie szkoły Birankai. Głównymi zadaniami programu badawczego są: eksploracja praktyk mieszczących się w tych ramach oraz próba dokonania ich kreatywnej syntezy, która być może wskaże nową perspektywę pracy. Program w założeniu stanowi kontynuację badań podjętych przez Przemysława Błaszczaka w ramach projektu BodyConstitution – najpierw w Studiu Dwóch Ścieżek, a następnie w Studiu Kokyu, prowadzonym wspólnie z Joanną Kurzyńską.
Głównymi celami treningów Studia są: głębokie, źródłowe spotkanie z praktyką aikido, badania w obszarze głosu (jego uwolnienia i wzmocnienia) oraz uważna praca laboratoryjna inspirowana tymi doświadczeniami. W celu rozpoznania możliwości praktykowania siebie w działaniu, przy użyciu narzędzi pochodzących z proponowanych domen pracy, chcielibyśmy postawić – na poziomie praktyki – pytanie o pracę performera nad sobą. To działanie pomiędzy precyzyjną formą a improwizacją, pomiędzy tradycją a kreacją.
W nadchodzącym sezonie chcielibyśmy zaproponować model uczestnictwa składający się z intensywnych, dwutygodniowych sesji pracy zamkniętych w około trzymiesięcznym kursie. Każdy miesiąc to dwanaście dni pracy odbywających się w godz. 9:00–16:00, od poniedziałku do soboty (niedziele wolne). W każdej edycji zaplanowane będą trzy sesje, z czego ostatnia zakończona pokazem pracy w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.
Sesje zawierać będą:
- trening Kokyu – trening pozwalający skoncentrować się na ruchu i oddechu w ich jedności, służący budowaniu koncentracji oraz wzmocnieniu ciała i przygotowaniu do pracy z głosem;
- stado – bieg na kontakt – służy budowaniu grupy, podstawowy poziom tej praktyki to strojenie; budzi wszechstronne słuchanie całym ciałem, wymaga uważności i bycia w obecnym momencie;
- trening partnerski – praca zarówno nad elementami akrobatycznymi w partnerowaniu, jak i nad budowaniem subtelnych relacji związanych z podążaniem/prowadzeniem, komunikacją przez dotyk oraz innymi fizycznymi kanałami komunikacji;
- trening zespołu – trening motywujący globalne słuchanie, świadomość przestrzeni względem partnerów, uważność i obecność, które staną się fundamentem do budowania scen oraz pracy nad pieśnią/monologiem;
- elementy aikido – japońskiej sztuki walki, opierającej się na idei wykorzystania i przekierowania energii, jaką otrzymuje się od atakującego. Praca zarówno z elementami treningu fizycznego, jak z bronią: bokkenem i jō – japońskim drewnianym mieczem i kijem;
- Uwolnij swój głos wg Kristin Linklater – przejście przez pierwsze kroki metody w celu odbudowania pierwotnego kontaktu z głosem oraz stworzenie podstaw do dalszej eksploracji głosu w mowie i śpiewie;
- rezonatory/wibracje – wprowadzenie głosu w przestrzenie rezonacyjne ciała, rozwibrowanie ich w brzmieniu indywidualnym i we współbrzmieniu;
- „Harmonia wspólnego śpiewu” – praktyka spotkania się w wielogłosowej pieśni jako otwarcie kanału indywidualnej ekspresji dla improwizacji oraz doświadczenia zespołowego przeżywania spędzanego czasu we współbrzmieniu, wspólnym opowiadaniu historii, znikaniu w jedności harmonicznej;
- głos–tekst–pieśń–opowieść – unikalna propozycja pracy nad materiałem w oparciu o codzienny trening ciała i głosu; posługiwanie się słowem/pieśnią w celu pogłębienia wolności głosu i wyobraźni, wsłuchanie się w opowieść, która tworzy się samoistnie, nie jako koncept, poprzez harmonijne połączenie elementów obecności aktora/performera w przestrzeni, z partnerami; ożywienie tekstu/pieśni ku strukturze;
- improwizacja i tworzenie struktur głosowo-ruchowych, mogących posłużyć jako materiał do pracy scenicznej.
W ramach programu każdy z uczestników będzie mógł odbyć indywidualna sesję pracy z głosem prowadzoną przez Joannę Kurzyńską.
Sesje treningowe prowadzone będą przez Joannę Kurzyńską i Przemysława Błaszczaka oraz aktorkę Studia, Marie Walker.
Koszt i zapisy:
4000 PLN przy wpłacie za całość lub 4600 PLN przy wpłacie w czterech ratach (po 1200 PLN każda).
Opłata dotyczy uczestnictwa w całym programie i nie podlega zmianie w przypadku nieobecności na sesji.
Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesyłać do 5 października 2021 na adres: p.blaszczak@grotowski-institute.pl (lub fund.zarzewie@gmail.com, tel. +48 661 927 323).
Harmonogram:
Edycja jesień 2021
I sesja pracy, 18–23/10, 25–30/10, 9:00–16:00
II sesja pracy, 8–13/11, 15–20/11, 9:00–16:00
III sesja pracy, 29/11 – 4/12, 6–11/12, 9:00–16:00
Prowadzący:
Przemysław Błaszczak
Przemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser i pedagog. Od 1995 jest związany z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego (do 2006 – Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych). W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła, a od 2004 do 2019 w Teatrze ZAR. W latach 2012–2019 współpracował z Theodorosem Terzopoulosem i kształcił się w zakresie jego autorskiej metody treningu aktorskiego. Od 2005 uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 3 dan fukushidoin) pod okiem sensei Piotra Masztalerza 6 dan. W 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi (uczeń) u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w dojo Na Grobli Aikikai, które założył i które jest częścią stowarzyszenia Birankai Polska. W 2005 przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, gdzie trenował shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate. Założyciel i lider Studia Kokyu. Pomysłodawca, twórca i kurator festiwalu „Sakura. Wrocławskie dni japońskich inspiracji”.
Joanna Kurzyńska
Joanna Kurzyńska pochodzi z Wrocławia. Z zawodu skrzypaczka (Akademia Muzyczne im. K. Lipińskiego we Wrocławiu), ale zagra na wszystkim, na czym trzeba. Jest aktorką, wokalistka, kompozytorką oraz pedagogiem aktorstwa i pracy z głosem.
Warsztat aktorski i wokalny kształciła pod okiem polskich oraz zagranicznych pedagogów i praktyków, jednak za swoje najważniejsze nauczycielki uważa Emmę Bonnici, Kristin Linklater oraz Małgorzatę Jaworską-Kaczmarek – swoją mamę. Debiutowała w 2000 roku w musicalu „Piotruś Pan” w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie. Jest współzałożycielką Młodzieżowej Akademii Musicalowej we Wrocławiu, gdzie od 2009 roku prowadzi zajęcia aktorskie oraz reżyseruje spektakle z udziałem wychowanków. Została uhonorowana Stypendium Twórczym MKiDN, które dało początek jej autorskiej ścieżce badawczej Voice In Progress. W latach 2020–2021 współpracowała z zespołem SUTARI.
Związana z Instytutem Grotowskiego w latach 2017–2023 głównie poprzez Studio Kokyu – współtworzyła z Przemysławem Błaszczakiem linię badawczą i warsztatową Studia, brała udział w spektaklu „Halo?” (2018) oraz „Działaniu Medea” (2022/23), ale także przez działalność autorską Studia Voice In Progress, w którym prowadzi badania nad źródłem, możliwościami i znaczeniem ludzkiego głosu, ze szczególnym uwzględnieniem metody „Uwolnij swój głos” Kristin Linklater.
W grudniu 2021 roku została odznaczona medalem „Zasłużona dla Kultury Polskiej”. W 2023 roku uzyskała tytuł Designated Linklater Teacher.
Marie Walker
Marie Walker to brytyjsko-polska aktorka i absolwentka Rose Bruford College w Londynie. Rozpoczęła swoją pracę w Instytucie Grotowskiego w Studio Kokyu, gdzie w latach 2019–2024 kontynuowała badania nad treningiem performerów opartym na sztuce walki aikido i pieśni polifonicznej.
Jest współautorką i aktorką spektakli Studio Kokyu: „I come to you River: Ophelia Fractured” (2020–2023) i „Akcja Medea” (2022–2024). Wzięła udział w spektakl Teatru ZAR „Back to Becket” (2022) oraz „Pokojówki” (2024) w reżyserii Jarosława Freta.
Pracuje również jako pedagog i współprowadziła warsztaty w ramach programów edukacyjnych Studio Kokyu oraz, współprowadzi warsztaty „Voices of Chorus”, oparte na treningu zespołowym i pieśni polifonicznej. Uprawia tradycyjną sztukę walki Aikido – w Dojo Wrocław Aikikai, pod opieką Sensei Piotra Masztalerza (6. Dan).
Obecnie kontynuuje swoją pracę jako aktorka i praktykantka, eksplorując praktyki znalezione w sztuk walki, ruchu i tradycyjnej pieśni w celu uwolnienia psychofizycznych możliwości performerów.