Performer/Wojownik
Warsztaty prowadzone przez Przemysława Błaszczaka
sob.-niedz. 14–15.10.2023, 10.00–18.00
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli
Zapisy do 10 października 2023
W językach polskim i angielskim
Performer – z dużej litery- jest człowiekiem czynu. A nie człowiekiem, który gra innego. Jest tancerzem, kapłanem, wojownikiem, jest poza podziałami na gatunki sztuki.¹
Podążając za pytaniami i myślami obecnymi w tekście Jerzego Grotowskiego, jak i tymi, które pojawiły się na mojej osobistej ścieżce poszukiwań, proponuję sesję pracy, która pozwoli na konfrontację z podstawowymi zagadnieniami praktyki performera i rzuci światło na niezwykle istotną kwestię pracy nad sobą. Tę wskazaną przez Konstantina Stanisławskiego, podjętą następnie przez Jerzego Grotowskiego. Wsłuchując się w jego (Grotowskiego) poszukiwania, łącząc bagaż moich doświadczeń zarówno tych teatralnych jak i tych związanych z praktykowaniem i uczeniem Aikido, zapraszam wszystkich zainteresowanych do wspólnego podróżowania pomiędzy fascynującymi światami precyzyjnych praktyk, których głównym celem i zagadnieniem pozostaje pytanie o pracę nad sobą, przesuwanie granic, odkrywanie możliwości, potencjału i kształtowanie go poprzez pracę nad techniką. W ramach warsztatu będę proponował ćwiczenia z zakresu podstaw aikido, treningu fizycznego i wokalnego, oraz te odnoszące się do tzw. „internal martial arts” (wewnętrznych sztuk walki) z naciskiem na skupienie, uwagę, uważność, relację do przestrzeni i partnera/partnerów, żywe reagowanie na płynące od nich impulsy. Trening, ruch, oddech, dźwięk, głos, słowo, tekst, rytm, timing, struktury – te elementy będą właściwym środowiskiem pracy. Poprzez obserwację, prowokację, konfrontację i rozpoznanie, wraz z uczestnikami dokonamy procesu dekonstrukcji zarówno wyżej wspomnianych funkcji, jak i nas samych- by odkryć potencjał instrumentu jakim jest ciało-umysł tak performera jak wojownika. Poddamy sprawdzeniu czy jest możliwe, aby te dwie funkcje obudziły się, uaktywniły w jednej działającej osobie. Kluczowym tutaj jest koncept nieustannej, uważnej pracy nad sobą, pogłębiającej świadomość w działaniu, co w naturalny sposób odsyła do Stanisławskiego i jego koncepcji pracy aktora nad sobą i metody działań fizycznych.
Przemysław Błaszczak
¹Jerzy Grotowski: Performer, [w:] tegoż: Teksty zebrane, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2012, s. 812.
¹ Jerzy Grotowski: Performer, [w:] tegoż: Teksty zebrane, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2012, s. 812.
Koszt i zapisy:
Koszt: 800 PLN
Przy zapisach i wpłacie całej kwoty do 1 września: 650 PLN
Wypełnioną ►kartę zgłoszenia prosimy przesyłać do 30 września 2023 na adres: studiokokyu@gmail.com.
Liczba miejsc jest ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń.
Telefon kontaktowy: +48 661 927 323.
Prowadzący
Przemysław Błaszczak
Przemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser i pedagog. Od 1995 jest związany z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego (do 2006 – Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych). W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła, a od 2004 do 2019 w Teatrze ZAR. W latach 2012–2019 współpracował z Theodorosem Terzopoulosem i kształcił się w zakresie jego autorskiej metody treningu aktorskiego. Od 2005 uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 3 dan fukushidoin) pod okiem sensei Piotra Masztalerza 6 dan. W 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi (uczeń) u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w dojo Na Grobli Aikikai, które założył i które jest częścią stowarzyszenia Birankai Polska. W 2005 przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, gdzie trenował shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate. Założyciel i lider Studia Kokyu. Pomysłodawca, twórca i kurator festiwalu „Sakura. Wrocławskie dni japońskich inspiracji”.