Zarzewie. IV Letnia Szkoła Studia Kokyu
Warsztaty prowadzone przez Joannę Kurzyńską, Marie Walker i Przemysława Błaszczaka w asyście Marty Horyzy
IV Letnia Szkoła Studia Kokyu to dwanaście dni intensywnego treningu fizycznego i głosowego skoncentrowanego na odnalezieniu/zbudowaniu obecności aktora-performera w zespole, rozbudzeniu wewnętrznej energii i kreatywnej wyobraźni w pracy z ruchem, głosem, słowem i pieśnią. Szkoła będzie miała charakter intensywnej pracy fizycznej i wokalnej.
Prowadzący, Joanna Kurzyńska, Marie Walker i Przemysław Błaszczak w asyście Marty Horyzy, są doświadczonymi performerami i pedagogami teatru. Stanowią trzon Studia Kokyu i nieustannie pogłębiają swoją praktykę. Przeprowadzą uczestników warsztatów przez indywidualną, a zarazem wspólną, zespołową, artystyczną podróż do tlącego się zarzewia – miejsca, z którego swój początek bierze płomień świadomego procesu kreatywnego. Miejsca, w którym jestem dziś ja – mój oddech, moje ciało, mój głos. By z zarzewia mógł powstać ogień, który ogrzeje dom, potrzebne są uwaga, troska, dbałość, koncentracja, wysiłek i czas. „Zarzewie” może być okazją do podjęcia próby zatroszczenia się o ten początek, centrum. Powód rozpoczęcia ruchu, wzięcia oddechu, wydania z siebie dźwięku.
Elementy pracy:
- trening Kokyu – trening pozwalający skoncentrować się na ruchu i oddechu w ich jedności, służący budowaniu koncentracji oraz wzmocnieniu ciała i przygotowaniu do pracy z głosem;
- stado, czyli bieg na kontakt – służy budowaniu grupy, podstawowy poziom tej praktyki nazywany strojeniem; budzi globalne słuchanie całego ciała, wymaga uważności i bycia w obecnym momencie;
- trening partnerski – praca zarówno nad elementami akrobatycznymi w partnerowaniu, jak i nad budowaniem subtelnych relacji związanych z podążaniem/prowadzeniem, komunikacją przez dotyk oraz innymi fizycznymi kanałami komunikacji;
- elementy aikido – japońskiej sztuki walki, opierającej się na idei wykorzystania i przekierowania energii, jaką otrzymuje się od atakującego. Praca zarówno z elementami treningu fizycznego, jak i z bronią: bokkenem i jō – japońskim drewnianym mieczem i kijem;
- Voice In Progress – autorski program badawczy Joanny Kurzyńskiej, łączący w sobie techniki uwalniania głosu przez intensywną pracę z oddechem, świadomością ciała i wyobraźnią (praca oparta na elementach metod Kristin Linklater, Emmy Bonnici, nauczycieli Roy Hart Theatre);
- oddech-głos-śpiew – elementy w procesie odnowienia właściwych nawyków w pojmowaniu swojego głosu jako narzędzia komunikacji, jego funkcjonowania i możliwości w życiu codziennym oraz na scenie;
- rezonatory/wibracje – wprowadzenie głosu w przestrzenie rezonacyjne ciała, rozwibrowanie ich w brzmieniu indywidualnym i we współbrzmieniu;
- harmonia wspólnego śpiewu – praktyka spotkania się w wielogłosowej pieśni jako otwarcie kanału indywidualnej ekspresji dla improwizacji. Dodatkowym aspektem są doświadczenia przeżywania zespołowo spędzanego czasu na współbrzmieniu, wspólnym opowiadaniu historii, znikaniu w jedności harmonicznej;
- improwizacja i tworzenie struktur głosowo-ruchowych, mogących posłużyć jako materiał do pracy scenicznej.
Trening fizyczny ma na celu obudzić świadomość potencjału ruchowego uczestników, wewnętrznego widzenia i słyszenia siebie/partnera/zespołu. Trening głosowy i praca z pieśniami pozwolą skupić się na głosie jako narzędziu komunikacji w codziennym życiu.
Koszt i zapisy:
Koszt: 2500 PLN (przy zgłoszeniu i wpłacie zaliczki do 15 czerwca 2022)
Koszt: 2850 PLN (przy zgłoszeniu i wpłacie zaliczki między 15–30 czerwca 2022)
Cena obejmuje pełne wyżywienie i noclegi. Uczestnicy wspólnie przygotowują śniadania i kolacje, a także sprzątają salę do ćwiczeń.
Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesyłać do 30 czerwca 2022 do Przemysława Błaszczaka na adres: studiokokyu@gmail.com. Decyduje kolejność zgłoszeń. Liczba miejsc jest ograniczona. Gwarancją rezerwacji miejsca jest wpłata bezzwrotnej zaliczki w wysokości 50% kwoty. Telefon kontaktowy: +48 661 927 323
niedz.–czw. 24.07 – 4.08.2022
Brzezinka, leśna baza Instytutu Grotowskiego
Zapisy do 30 czerwca
W językach polskim i angielskim
Prowadzący:
Przemysław Błaszczak
Przemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser i pedagog. Od 1995 jest związany z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego (do 2006 – Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych). W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła, a od 2004 do 2019 w Teatrze ZAR. W latach 2012–2019 współpracował z Theodorosem Terzopoulosem i kształcił się w zakresie jego autorskiej metody treningu aktorskiego. Od 2005 uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 3 dan fukushidoin) pod okiem sensei Piotra Masztalerza 6 dan. W 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi (uczeń) u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w dojo Na Grobli Aikikai, które założył i które jest częścią stowarzyszenia Birankai Polska. W 2005 przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, gdzie trenował shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate. Założyciel i lider Studia Kokyu. Pomysłodawca, twórca i kurator festiwalu „Sakura. Wrocławskie dni japońskich inspiracji”.
Joanna Kurzyńska
Joanna Kurzyńska pochodzi z Wrocławia. Z zawodu skrzypaczka (Akademia Muzyczne im. K. Lipińskiego we Wrocławiu), ale zagra na wszystkim, na czym trzeba. Jest aktorką, wokalistka, kompozytorką oraz pedagogiem aktorstwa i pracy z głosem.
Warsztat aktorski i wokalny kształciła pod okiem polskich oraz zagranicznych pedagogów i praktyków, jednak za swoje najważniejsze nauczycielki uważa Emmę Bonnici, Kristin Linklater oraz Małgorzatę Jaworską-Kaczmarek – swoją mamę. Debiutowała w 2000 roku w musicalu „Piotruś Pan” w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie. Jest współzałożycielką Młodzieżowej Akademii Musicalowej we Wrocławiu, gdzie od 2009 roku prowadzi zajęcia aktorskie oraz reżyseruje spektakle z udziałem wychowanków. Została uhonorowana Stypendium Twórczym MKiDN, które dało początek jej autorskiej ścieżce badawczej Voice In Progress. W latach 2020–2021 współpracowała z zespołem SUTARI.
Związana z Instytutem Grotowskiego w latach 2017–2023 głównie poprzez Studio Kokyu – współtworzyła z Przemysławem Błaszczakiem linię badawczą i warsztatową Studia, brała udział w spektaklu „Halo?” (2018) oraz „Działaniu Medea” (2022/23), ale także przez działalność autorską Studia Voice In Progress, w którym prowadzi badania nad źródłem, możliwościami i znaczeniem ludzkiego głosu, ze szczególnym uwzględnieniem metody „Uwolnij swój głos” Kristin Linklater.
W grudniu 2021 roku została odznaczona medalem „Zasłużona dla Kultury Polskiej”. W 2023 roku uzyskała tytuł Designated Linklater Teacher.
Marie Walker
Marie Walker to brytyjsko-polska aktorka i absolwentka Rose Bruford College w Londynie. Rozpoczęła swoją pracę w Instytucie Grotowskiego w Studio Kokyu, gdzie w latach 2019–2024 kontynuowała badania nad treningiem performerów opartym na sztuce walki aikido i pieśni polifonicznej.
Jest współautorką i aktorką spektakli Studio Kokyu: „I come to you River: Ophelia Fractured” (2020–2023) i „Akcja Medea” (2022–2024). Wzięła udział w spektakl Teatru ZAR „Back to Becket” (2022) oraz „Pokojówki” (2024) w reżyserii Jarosława Freta.
Pracuje również jako pedagog i współprowadziła warsztaty w ramach programów edukacyjnych Studio Kokyu oraz, współprowadzi warsztaty „Voices of Chorus”, oparte na treningu zespołowym i pieśni polifonicznej. Uprawia tradycyjną sztukę walki Aikido – w Dojo Wrocław Aikikai, pod opieką Sensei Piotra Masztalerza (6. Dan).
Obecnie kontynuuje swoją pracę jako aktorka i praktykantka, eksplorując praktyki znalezione w sztuk walki, ruchu i tradycyjnej pieśni w celu uwolnienia psychofizycznych możliwości performerów.
Marta Horyza
Marta Horyza twórczym doświadczeniem dzieli się jako aktorka, muzyk, pedagog.
Jest absolwentką Fontainebleau School of Acting we Francji (Two-Year Professional Conservatoire Training).
Od 2016 roku aktywnie uczestniczy w pracy Singing as Life Practice prowadzonej przez Emmę Bonnici.
Ze Studiem Kokyu jest związana od 2016 roku; współtworzyła i grała w spektaklu „Halo?”, dołączyła również do obsady spektaklu „I Come to You River – Ophelia Fractured”, a obecnie uczestniczy w pracy nad „Action Medea”. Na ścieżce edukacyjnej Studia, Marta współprowadzi pracę z głosem, śpiewem oraz pieśniami polifonicznymi.