Zarzewie. I Zimowa Szkoła Studia Kokyu
Warsztaty prowadzone przez Joannę Kurzyńską i Przemysława Błaszczaka
I Zimowa Szkoła Studia Kokyu to sześć dni intensywnego treningu fizycznego i głosowego skoncentrowanego na odnalezieniu/zbudowaniu obecności aktora-performera w zespole, rozbudzeniu wewnętrznej energii i kreatywnej wyobraźni w pracy z ruchem, głosem, słowem i pieśnią. Szkoła będzie miała charakter intensywnej pracy fizycznej i wokalnej.
Prowadzący, Joanna Kurzyńska i Przemysław Błaszczak, są doświadczonymi performerami i pedagogami teatru, liderami Studia Kokyu, którzy nieustannie pogłębiają swoją praktykę i prowadzą poszukiwania. Poprowadzą oni uczestników warsztatów przez tę głęboką, indywidualną podróż artystyczną do tlącego się zarzewia, czyli miejsca, w którym coś się zaczyna tlić. Miejsca, w którym jestem dziś, ja, mój oddech, moje ciało, mój głos. By z zarzewia mógł powstać ogień, który ogrzeje dom, potrzebne są uwaga, troska, dbałość, koncentracja i wysiłek. I czas. Zarzewie może być okazją do podjęcia próby zatroszczenia się o ten początek, centrum. Powód rozpoczęcia ruchu, wzięcia oddechu, wydania z siebie dźwięku.
Elementy pracy:
- trening Kokyu – trening pozwalający skoncentrować się na ruchu i oddechu w ich jedności, służący budowaniu koncentracji oraz wzmocnieniu ciała i przygotowaniu do pracy z głosem;
- stado – bieg na kontakt – służy budowaniu grupy, podstawowy poziom tej praktyki nazywa się strojenie; budzi globalne słuchanie całego ciała, wymaga uważności i bycia w obecnym momencie;
- trening partnerski – praca zarówno nad elementami akrobatycznymi w partnerowaniu, jak i nad budowaniem subtelnych relacji związanych z podążaniem/prowadzeniem, komunikacją przez dotyk oraz innymi fizycznymi kanałami komunikacji;
- elementy aikido – japońskiej sztuki walki, opierającej się na idei wykorzystania i przekierowania energii, jaką otrzymuje się od atakującego. Praca zarówno z elementami treningu fizycznego, jak z bronią: bokkenem i jō – japońskim drewnianym mieczem i kijem;
- Voice In Progress – autorski program badawczy łączący w sobie techniki uwalniania głosu przez intensywną pracę z oddechem, świadomością ciała i wyobraźnią (praca oparta na elementach metod Kristin Linklater, Emmy Bonnici, nauczycieli Roy Hart Theatre); umiejętność śpiewania ani wcześniejszy trening głosowy nie są wymagane;
- Oddech – głos – śpiew – elementy w procesie odnowienia właściwych nawyków w pojmowaniu swojego głosu jako narzędzia komunikacji, jego funkcjonowania i możliwości w życiu codziennym oraz na scenie;
- rezonatory/wibracje – wprowadzenie głosu w przestrzenie rezonacyjne ciała, rozwibrowanie ich w brzmieniu indywidualnym i we współbrzmieniu;
- Harmonia Wspólnego Śpiewu – praktyka spotkania się w wielogłosowej pieśni jako otwarcie kanału indywidualnej ekspresji dla improwizacji oraz doświadczenia zespołowego przeżywania spędzanego czasu we współbrzmieniu, wspólnym opowiadaniu historii, znikaniu w jedności harmonicznej;
- improwizacja i tworzenie struktur głosowo-ruchowych, mogących posłużyć jako materiał do pracy scenicznej.
Trening fizyczny ma na celu obudzić świadomość potencjału ruchowego uczestników oraz wewnętrznego widzenia i słyszenia siebie/partnera/zespołu. Trening głosowy i praca z pieśniami posłużą jako narzędzia komunikacji w codziennym życiu i na scenie.
Warsztaty adresowane są do wszystkich zainteresowanych ruchem, śpiewem, tańcem, sztuką aktorską i działaniami parateatralnymi, zarówno dla początkujących, jak i zawodowych performerów chcących doskonalić swoje umiejętności.
Koszt i zapisy:
1500 PLN (po potwierdzeniu zgłoszenia i wpłacie zaliczki do 10 stycznia 2022)
1800 PLN (po 10 stycznia 2022)
Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy nadsyłać do 28 lutego 2022 na adres p.blaszczak@grotowski-institute.pl. Liczba miejsc jest ograniczona.
wt.–niedz. 10–15/03/2020, 10.00–14.00, 16.00–20.00
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli
Zapisy do 29 lutego 2020
W językach polskim i angielskim


